Richard Dawkins: Tuhaf Evrenimiz Üzerine izle

About Our Queer Universe:






Benim başlığım: "Tahmin edebileceğimizden daha tuhaf: Bilimin garipliği." "Tahmin edebileceğimizden daha tuhaf" söylemi ünlü bir biyolog olan J.B.S. Haldane'e ait. Haldane şöyle diyor: "Şu anda benim kuşkum, evrenin sadece tahmin ettiğimizden daha tuhaf değil, fakat tahmin edebileceğimizden de daha tuhaf olduğu. Bana kalırsa cennet ve dünyada hayal edilenden, ya da herhangi bir felsefe dahilinde hayal edilebilecek olandan daha çok şey var." Richard Feynman kuantum teorilerinin deneysel öngörülerinin hassasiyetini, Kuzey Amerika'nın genişliğini bir saç telinin genişliği kadarlık yanılgı ile ifade etmenin keskinliği ile kıyaslamıştır. Bunun anlamı kuantum teorisinin bir anlamda doğru olması gerektiğidir. Öte yandan kuantum teorisinin bu tahminleri gerçekleştirmek için yapması gereken varsayımlar o kadar gizemlidir ki, Feynman'ın kendisi dahi şu şekilde bir açıklama yapmıştır: "Eğer kuantum teorisini anladığınızı düşünüyorsanız, kuantum teorisini anlamıyorsunuz."

Bu sözlerle konuşmasına başlayan biyolog Richard Dawkins, insanın ilişkilendirme çerçevesinin evreni anlama noktasında onu nasıl sınırladığından yola çıkarak, "olasılıksız olanı düşünme" üzerine bir tartışma ortaya atıyor.





0 yorum :

Yorum Gönder